CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Please sign my guestbook..

Family saya


Gambar2 comel saya..

Wednesday, September 2, 2009

Ingatan Untuk Mummy..(Pemakanan Bayi)-di usia 1 tahun

















Usia 1 tahun adalah usia dimana bayi makan makanan yang dikonsumsi orang dewasa. Nasi yang lembek dengan banyak kuah adalah pilihan yang tepat untuk menu makan bayi.
Di usia ini pula bayi dapat memakan daging namun harus memastikan bahawa daging tersebut harus benar-benar lunak. Memperbanyak variasi makanan berarti memperbanyak asupan gizi yang sangat bagus untuk pertumbuhan bayi. Cuba juga untuk banyak memberikan makanan laut untuk pertumbuhan tulang-tulang bayi.

Usia 1 tahun hingga bayi berumur 2 tahun, bayi boleh makan nasi padat dan berbagai makanan orang dewasa. Di usia ini pula anda dapat dengan leluasa memperkenalkan aneka makanan lazat kepada si buah hati.

Namun tetaplah memberikan makanan yang sihat dan bergizi, dan jangan memperbanyak junk food atau jajan, kerana selain tidak sihat, makanan-makanan tersebut juga dapat menyebabkan kegemukan, karang gigi, dan menyebabkan anak anda tidak lagi mahu menyantap makanan sihat.

Jangan lupakan pula pemberian vitamin dan zat-zat yang berguna lainnya untuk pertumbuhan anak yang sempurna. Pemberian zat penambah nafsu makan juga dianjurkan namun berikan jika anak anda benar-benar tidak mahu makan. Pemberian makanan juga dapat diimbangi dengan susu dan pastikan bahawa antara makanan dan susu yang dikonsumsi anak anda seimbang.





dipetik dari pakar bayi.com
















0 comments: